Bakgrunn.
Gjennom tilrettelagt arbeid skaper vi mulighet for utvikling og et godt sosialt
arbeidsmiljø.
Dette gjør vi gjennom veiledning, samspill og kompetanse - i våre lyse, oversiktlige
og funksjonelle lokaler.
Vårt viktigste mål er å gi de som har en kortvarig eller langvarig begrensning i sine
jobbvalg muligheter til å delta i et aktivt yrkesliv.
Det er viktig for Midtun Vekst AS at arbeidsmiljøet skaper trygghet og tilhørighet til
den enkelte medarbeider!
Verdigrunnlag.
VERDIER:
Tilhørighet: - Stolt over min arbeidsplass.
Trygghet: - Trygghet til å ytre sin mening.
Utvikling: - Gjennom individuelle målsettinger.
Kvalitet: - Vår kompetanse gir god kvalitet. Vi skal respektere det enkelte menneskets
egenverdi uansett hans/hennes sykdom eller helseproblem. Vi skal ta våre verdier i
betraktning når arbeid/omsorg planlegges og gjennomføres.
Våre verdier er en viktig forutsetning for arbeidstilbudet ved Midtun Vekst AS. Ansatte
og arbeidstakere må samhandle som likeverdige partnere med ulik erfaring og
bakgrunn.
Retningslinjer for forhold mellom personer tilknyttet Midtun Vekst AS.
Dersom det oppstår ”parforhold” mellom medarbeidere
skal daglig leder orienteres for at eventuelle konsekvenser skal vurderes.
Konsekvensvurderinger skal bygge på verdigrunnlaget i ”etiske retningslinjer ved
Midtun Vekst AS.” Styret skal orienteres om behandlede tilfeller.
Forholdet mellom medarbeidere.
o Vi skal ha som mål at vi alltid skal arbeide ut i fra medarbeidernes beste.
”Kunsten å omgås hverandre.”
o Vi skal være ydmyke overfor hver enkelts behov.
o Vi skal ha fokuset på mennesket. Medarbeidernes interesse skal alltid komme
foran bedriftens økonomiske interesser, dersom disse kommer i konflikt med
hverandre.
o Dersom du observerer noe du er usikker på så skal det gis beskjed til
nærmeste overordnede, for å dele problemstillingen.
o Det er viktig å lære seg å kjenne egne grenser, når det gjelder toleranse,
veiledning og samtale.
o Møter er stedet for å drøfte problemstillinger som oppstår på arbeidsplassen.
o Vi skal ikke opptre ufint eller mobbe hverandre. Slik oppførsel kan føre til
advarsel. Gjentatte advarsler kan føre til avskjed.
o Møter mellom saksbehandler og arbeidstaker som ikke foregår i bedriftens
lokaler skal foregå på ”nøytral” arena (ikke hjemme hos …)
o Vi må respektere hverandre, finne gode løsninger sammen.
Gjennom å gi hverandre tilbakemeldinger kan vi gjøre hverandre gode.
o Alle har rett og plikt til å si sin mening.
Forholdet til samarbeidspartnere og kunder.
Pårørende, kunder og samarbeidspartnere skal kunne stole på at våre verdier blir
ivaretatt. Alle skal føle vår tillit og at vi ikke misbruker andres tillit.
Forholdet til media.
Kontakt med media skal avklares med daglig leder.